شهر باران های نقره ای

رشت مرکز استان گیلان که در یک منطقه جلگه ای و با پهنه ای بیش از ۵۰ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین شهر حاشیه دریای خزر شناخته شده است. این شهر قدیمی با داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری، تاریخی و توریستی یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که هر ساله پذیرای میلیون ها گردشگر می باشد.

این شهر با دریا همسایه است. متوسط دمای سالانه اش ۱۵ درجه است. اما در تابستان ها به دلیل داشتن رطوبت بالای ۸۵ درصد در برخی از روزها هوا بسیار طاقت فرسا می شود. به همین دلیل سیل مسافر و توریست به مناطق ییلاقی استان بیشتر از قبل خواهد بود. شهر رشت به دلیل داشتن متوسط بارندگی در ۱۳۵ روز از سال به عنوان پر بارش ترین شهر کشور در رتبه اول قرار دارد. به دلیل بارندگی های زیاد، این شهر در گذشته به نام “رش” یعنی باران زیاد نامگذاری شده که در طول سال ها به رشت تغییر نام داده است. به همین دلیل به این شهر تاریخی و توریستی لقب “شهر باران های نقره ای” داده اند.

مسرهای دسترسی به شهر رشت

مسیرهای دسترسی به شهر رشت علاوه بر راه های هوایی با وجود فرودگاه بین المللی میرزا کوچک خان، از مسیرهای زمینی جاده ای مناسبی هم برخوردار است. با راه اندازی خط ریلی هم راه های ارتباطی از رشت با سایر استان های کشور به راحتی فراهم شده است. به همین دلیل است که هتل ها، مسافرخانه ها و اجاره و خرید ویلا در گیلان همیشه رونق دارد.

معرفی بهترین جاذبه های شهر رشت

· عمارت شهرداری و ساختمان پست

· عمارت کلاه فرنگی

· موزه میراث روستایی گیلان

· کلیسای ارامنه

· کتابخانه ملی رشت

· خانه قدیری

· موزه رشت

· خانه ابریشمی

· بوستان ملت

· مسجد صفی و حاج صمد خان در بازار رشت

· آرامگاه میرزا کوچک خان در محله سلیمان داراب

از صنایع دستی شهرستان رشت چه می دانید؟

از مهم ترین صنایع دستی رشت می توان به چادر بافی، چموش دوزی، رشتی دوزی، دست بافت های پشمی و حصیر بافی اشاره کرد.

شهر رشت معروف به خلاق ترین شهر خوراک شناسی

در سال ۲۰۱۵ لقب خلاق ترین شهر خوراک شناسی به این شهر داده شد تا در کنار ۱۸ شهر دیگر جهان در یونسکو قرار بگیرد. این نامگذاری باعث تغییر و تحولات وسیعی در شهر شد و باعث شد مسافران بیشتری هم به آنجا سفر کنند. بعد این نامگذاری شاهد تاسیس رستوران های سنتی، فرنگی، فست فودها، کافه ها و بوم گردی های بسیاری در این شهر بودیم.

محله های قدیمی شهر رشت

علی اکبر دهخدا معتقد بود به دلیل اینکه ساخت رشت در سال ۹۰۰ هجری اتفاق افتاد، در حروف ابجد به کلمه “رشت” رسیدند که از همان زمان این اسم را برایش انتخاب کردند.

· سبزه میدان

· چهار برادران

· چله خانه

· استادسرا

· چمارسرا

· سرخبنده

· ساغریسازان

· صیقلان

· دباغیان

· رودبارتان

· کوزه گران

کسب و کارهای گذشته تا امروز در شهر رشت

بخش اعظمی از برنج کشور به دست زنان و مردان زحمتکش گیلانی تهیه و توزیع می شود. شهر رشت در گذشته به عنوان قطب اصلی نساجی کشور شناخته میشد و کارخانجات زیادی هم در این زمینه داشت. یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان داروهای ضد سرطان، نانو و فولاد نیز به شهرستان رشت تعلق می گیرد.

رشت زادگاه مشاهیر بزرگ کشور

وقتی در خیابان های رشت قدم می زنید نقاشی دیوارهای شهر، اسامی میدان و خیابان ها بیشتر از اینکه نشانه ای برای آدرس دهی باشند، برای معرفی مشاهیر گذشته تا معاصر رشت نامگذاری شده اند. افرادی همچون میرزا کوچک خان، هوشنگ ابتهاج، آرسن میناسیان، پروفسور مجید سمیعی، محمود بهزاد، دکتر محمد معین، فریدون پور رضا، حمیده خیر آبادی و ده ها شخصیت معروف پزشکی، هنری و تاریخی دیگر زاده این شهر زیبا بوده اند.